1989 - 1994

Binnenstad Hilversum

1989 - 1994

Binnenstad Hilversum

In 1990 stuurde het bureau een Oostenrijkse stagiaire naar Hilversum met de opdracht op zoek te gaan naar het stadshart. Dat ze onverrichter zake terugkwam, was te verwachten. Het oude brinkendorp kende van oudsher een ingewikkelde structuur, die in de jaren tachtig vrijwel onleesbaar geworden was door kaalslag, de bouw van een groot overdekt winkelcentrum en een ernstig verschraalde openbare ruimte. De identiteit van Hilversum, groen en ruim opgezet, strookte niet met het imago van de binnenstad, dat lang niet zo veel allure uitstraalde als de lommerrijke buitenwijken. De belangrijkste winkelstraat, de Groest, was een kale, geasfalteerde driebaansverkeersweg, waarvan de aantrekkingskracht op het winkelend publiek ver te zoeken was.

Locatie

Hilversum

Opdrachtgever

Gemeente Hilversum

Jaar
1989 - 1994
Oppervlak

1,5 ha

De sfeer van de woongebieden buiten de binnenstad was inspiratiebron voor de herinrichting: sober chic, eenheid in materialen, gelijke straatprofielen en monumentale bomenlanen. Twee oost-west gerichte winkelstraten, haaks daarop een brede hoofdstraat en vier pleinen aan de uiteinden vormden de dragers voor de herstructurering. Doorgaand verkeer werd uit het centrum verbannen en busroutes omgelegd. Hoofdstraat de Groest transformeerde van racebaan tot boomrijke wandelpromenade. Een dubbele kastanjelaan fungeert als groene voorzetwand voor de rafelige gevelwanden.

Rondom de bomen staan speciaal ontworpen boomkorven die tevens dienstdoen als fietssteunen. Al het straatmeubilair is in één lijn met de beplanting geplaatst, zodat grote obstakelvrije ruimten ontstaan. Bruinrode Duitse klinkers zijn gelegd in een speciaal ontworpen patroon van een dubbele molenwiek met een gepolijste natuurstenen kei in het midden, geïnspireerd op bestratingen in Granada en Sevilla, destijds het reisdoel van de bureauexcursie. Belangrijke pleinruimten zijn opgeschoond en ingericht met driehoekige vlakken van Belgisch hardsteen, waardoor de historische brinkvorm weer herkenbaar is. Met deze robuuste en tijdloze inrichting, zonder modieus sausje, werd de binnenstad weer als vanzelfsprekend Hilversums, alsof er geen ontwerper aan te pas gekomen was. Het effect voor de stad was en is nog steeds groot. Bezoekers waarderen het winkelgebied als sfeervol en knus. Door de consequente materialisering en detaillering is het ontwerp na twintig jaar bovenal waardevast.