Sluis Eefde

The new design from the view of a passing ship

Het monumentale sluizencomplex bij Eefde krijgt een tweede kolk. Bureau B+B ontwerpt het bediengebouw en maakt het landschapsplan.

Uitbreiding
De sluis bij Eefde verbindt de IJssel met het Twentekanaal. Om de bereikbaarheid te vergroten en Twente een economische impuls te geven wordt er een tweede sluiskolk bijgebouwd. Het DBFM-contract hiervoor is gegund aan de aannemerscombinatie Lock to Twente, bestaande uit TBI PPP (expertise en kapitaal), Mobilis|TBI (civiele techniek) en croonwolter&dros (elektrotechniek). Bureau B+B is als ontwerper bij het project betrokken.

Monumentaal ensemble
De Heftorens, Sluiskolk en het Oude gemaal uit 1933 zijn rijksmonumenten. Het bediengebouw uit 1990 wijkt qua vorm, positie en materialisatie sterk af van dit monumentale ensemble en heeft daardoor een negatieve uitstraling op het geheel . Bovendien voldoet het niet aan de eisen voor toekomstig gebruik. Het projectteam grijpt deze mogelijkheid aan om een nieuw bediengebouw te ontwerpen dat beter aansluit op het monumentale karakter van het sluizencomplex.

Duurzaamheid
Het nieuwe bediengebouw zorgt ook voor verbetering op het gebied van duurzaamheid en de werkomstandigheden van het sluispersoneel. Het gebouw wordt geheel energieneutraal door slimme toepassing van zonnepanelen. De panelen worden zo in het ontwerp geïntegreerd dat ze niet contrasteren met de rijksmonumenten. Damwanden en meerpalen die verwijderd worden bij de uitbreiding van het sluizencomplex, zullen worden hergebruikt in het gebouw en de inrichting van de buitenruimte.

  • Locatie: Kapperallee 22, 7211 CG Eefde, Nederland
  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Partners: TBI PPP, Mobilis|TBI, croonwolter&dros

Lock Eefde in its current structures

The Lock Towers from 1933 are a state monument but their appearance is disturbed by the control center from the 90's.

The new lock control building seizes the monumental character of the lock towers.

The design contains the visual inclusion of the new lock chamber and control center into the surrounding landscape.

Understanding the landscape structures by working on models.

Testing the spatial appearance of the new lock control center.

Including the human scale into the new design.

As the area is visited by tourists the control center with a viewing platform has a multifunctional character.

The roof of the building serves as a viewing platform.

During the day the platform is open for the public, in the night it can get closed off.

During the day the platform is open for the public, in the night it can get closed off.

The new design from the view of a passing ship

View from inside the lock control building towards the river Ijssel